Another catch and another channel, met die woorden begint RTL 5 op 2 oktober 1993 met uitzenden. Precies vijfentwintig jaar geleden dus. Het kleine broertje van RTL 4 is uit nood geboren: commerciële televisie is in die tijd eindelijk legaal in Nederland en uit angst dat iemand het nummer vijf probeert te krijgen, stampt RTL binnen een mum van tijd een nieuwe zender uit de grond. In 1993 vooral bedoeld voor jongeren, jonge mannen én ook nog eens hoger opgeleiden. Lekker pakkende doelgroep. In één van de testuitzendingen van RTL 5 leggen Carlo & Irene haarfijn uit wat de dan nieuwe zender allemaal van plan is:

Vooral veel series maken de overstap van RTL 4 naar RTL 5, zoals Beverly Hills 90210, Miami Vice en Knight Rider. Ook de talkshow I.S.C.H.A. met Ischa Meijer, TeVePure met Jan Lenferink en good old Barend & Van Dorp behoren tot de eerste ingrediënten van RTL 5.

Een enorm succes is de zender absoluut niet te noemen in het eerste jaar. Het tegenovergestelde zelfs. De directie uit Luxemburg grijpt in en alle programma’s voor de hoger opgeleiden verdwijnen per direct van de buis. Ook van de vormgeving met het Romeinse cijfer V neemt RTL 5 afscheid. Een kopie van het RTL 4-logo komt ervoor in de plaats. Alle praatprogramma’s verhuizen (terug) naar RTL 4 terwijl RTL 5 zich voor de eerste (en zeker niet de laatste keer) in het bestaan op jongeren gaat richten. Talentjes zoals Nance Coolen en Annette Barlo krijgen hun eigen shows op vijf. Denk daarbij aan Liefde Is… en de Rabo Top 40.  Ook de wat magere titels uit het filmpakket van RTL 5 krijgen een plekje in de programmering. Een kleine stap vooruit waardoor de kijkcijfers langzaam iets begonnen aan te trekken, maar nog steeds stond RTL 5 enorm in de schaduw van RTL 4.

Weer een jaar later volgde opnieuw een gigantische transformatie voor RTL 5. Niet alleen was SBS 6 op 28 augustus 1995 begonnen met uitzenden en had schaamteloos het brutale profiel van RTL 5 gestolen, de genadeklap voor het imago van RTL 5 door de komst van Veronica. De voormalige publieke omroep was onderdeel geworden van de Holland Media Groep, waar ook RTL 4 en RTL 5 tot toegetreden waren. Dat zorgde er niet alleen voor dat de jongerenprogramma’s en series voortaan via Veronica te zien zouden zijn, omdat RTL 5 óók niet te groot mocht worden (maximaal vier procent marktaandeel) vanwege Europese richtlijnen, ging de zender vanaf 1 januari 1997 door het leven als RTL 5 Nieuws & Weer. Een echte nieuwszender zou het overigens nooit worden, behalve uitzendingen van Weer & Verkeer en 5 In Het Land bestond de zender eigenlijk vooral uit slechte realityseries en middelmatige films. Tot groot ongenoegen van SBS 6 trouwens, die dachten dat ze de concurrentie van RTL 5 definitief achter zich hadden kunnen laten.

Enorm veel tijd om aan het verse RTL 5 Nieuws & Weer te wennen hadden de kijkers overigens niet hoor, in 1998 ging de zender namelijk alweer volledig op de schop. Inmiddels het derde logo in vijf jaar tijd en qua vormgeving op televisie kreeg RTL 5 inmiddels al de achtste look & feel. De foptitel Nieuws & Weer verdween alweer en het waren vooral talkshows, comedyseries en buitenlands product die de uitzenduren van RTL 5 in die tijd moesten zien te vullen. Omdat het succesvolle Veronica steeds meer kijkers trok, ging alle aandacht naar die zender en RTL 4. Maar dáár zou snel verandering in komen. En die hulp voor RTL 5 kwam uit onverwachte hoek: namelijk die van SBS, daar kwamen ze namelijk met de nieuwe zender Net5 op de proppen.

De komst van Net5 op 1 maart 1999 zorgde wéér voor een totale make-over van RTL 5, maar wel een ingrijpende deze keer. Omdat RTL de hete adem van SBS in de nek voelde hijgen en omdat ze óók nog eens een zender hadden gelanceerd met het cijfer vijf in de naam, wilde RTL er álles aan doen om RTL 5 op de vijf van de afstandbediening te houden (ah, die goede oude tijd). Er werd een hele campagne georganiseerd waarbij kijkers werd opgeroepen om RTL 5 op vijf te houden en posters op de deur te plakken en alles. Presentatoren reden vervolgens door het hele land om prijzen uit te delen. In die tijd kreeg RTL 5 ook meer Nederlandse programma’s in de schema’s waarvoor onder andere Mylène de la Haye en Rémi van der Elzen werden aangetrokken. Ook de bekende en inmiddels talloze malen herhaalde politieprogramma’s vonden in die tijd de weg naar RTL 5. En in 2001 ging RTL Z van start op RTL 5, waardoor de Teleshopping overdag eventjes verdween. Dit was uiteindelijk een smoelwerk dat de zender behoorlijk lang wist vol te houden, ‘pas’ in 2005 stond de volgende aanpassing te wachten: de meest grote in het bestaan van de zender.

Na het vertrek van Veronica uit de Holland Media Groep wilde RTL dat de tweede zender niet zomaar een middelmatige zender was en dus werd besloten dat alle programma’s van Yorin (de nieuwe naam van Veronica) in 2005 zouden verhuizen naar RTL 5. Niet alleen bekende presentatoren maakte daarmee de overstap naar RTL 5, titels als Holland’s Next Topmodel, Jensen en RTL Travel stammen uit die tijd. De kleur rood zoals ie nu nog steeds is werd ingevoerd tijdens de grootste operatie. Het RTL 5 zoals RTL 5 in die tijd was werd verhuisd naar RTL 7, dat ging uitzenden via het kanaal van Yorin. De absolute gloriejaren van RTL 5 volgden. Met grote series als CSI: Miami en de komst van De Gouden Kooi en Deal Or No Deal in 2007 was RTL 5 jarenlang niet te missen voor veel televisiekijkers in Nederland.

Maar anno 2018 valt er weinig te vieren tijdens het 25-jarige jubileum van de zender. Op enkele pareltjes na (Expeditie Robinson, De Slechtste Chauffeur) is er vrijwel niets meer over van het ooit zo succesvolle RTL 5. De zender heeft (na wéér allerlei veranderingen) geen echt smoelwerk meer. Ook van een samenhangende programmering is vrij weinig meer over. Nicolette Kluijver, Dennis Weening, Rick Brandsteder en Lieke van Lexmond doen nog het meeste denken aan het RTL 5 van vroeger, maar zijn nauwelijks nog te zien.

Jarenlange succesnummers zoals Roy Donders: De Stylist van het Zuiden, Oh Oh Cherso en de vervolgseries van Barbie zijn te lang uitgemolken en creatieve nieuwe titels zijn nog niet gevonden.

Tegenwoordig bungelt RTL 5 steevast onderaan de kijkcijferlijsten en moet RTL 7 en zelfs op sommige avonden RTL 8 aan zich voor laten gaan. Tijd voor actie dus en achter de schermen zijn ze ook behoorlijk druk met ‘Het Nieuwe RTL 5’. Ik hoop een platform voor de jongeren, waarbij verder wordt gekeken dan alleen televisie. Want ik hoop het vijftigjarige jubileum in 2043 gewoon nog mee te maken. En zoals je hierboven hebt kunnen zien: er is al zo gigantisch vaak aan de zender gesleuteld, dan kan een extra keer er óók nog wel bij. Happy 25th!