De geschiedenis van Hollywood is bijna net zo groots als de massale producties die er elk jaar weer geproduceerd worden. En dat heeft uiteraard ook talloze iconische personen opgeleverd. Iedere week pik ik er een persoonlijke favoriet uit om hem of haar weer eventjes in het fijne Los Angeles-zonnetje te zetten. In editie vier: Oprah Winfrey.

Het is alweer bijna tien jaar geleden dat de onbetwiste talkshowkoningin Oprah Winfrey bekendmaakte na vijfentwintig seizoenen te stoppen met haar The Oprah Winfrey Show.

Op 25 mei 2011 was dat uiteindelijk zover en luidde daarmee een nieuw tijdperk in. Haar oude studio in Chicago ging tegen de vlakte, dat deed een beetje pijn, maar die verdween ongetwijfeld als sneeuw voor de zon toen Queen O haar bankrekening bekeek. De afgelopen tien jaar heeft mevrouw namelijk zo’n gigantisch commercieel imperium op zo’n beetje alle vlakken opgebouwd, daar moet zelfs de grootste mediamagnaat van Nederland vol afgunst naar kijken.

Oké, we beginnen: ze heeft een kwart van de aandelen van The Oprah Winfrey Network in handen, haar eigen tv-zender. Waar ze ook nog eens zelfgeproduceerde programma’s, series en films op uit kan zenden, die ze via Harpo Studios maakt. Daarnaast is ze nauw betrokken bij haar website Oprah.com, die met zeventig miljoen unieke bezoekers in de maand en twintigduizend binnenkomende e-mails per week, ongekend populair is. Tot slot prijkt haar naam als founder and editorial director (wat dat ook moge betekenen) bovenaan de colofon van O, The Oprah Magazine. Het twintigste jaargang is in 2019 een feit en het blad staat nog steeds bovenaan de lijst van meest succesvolle start-ups in de Amerikaanse bladenwereld ooit.

Tijdens de succesjaren van haar talkshow was Oprah Winfrey al niet vies van een beetje commercie, maar de afgelopen jaren is de machtigste mediavrouw van Amerika de schaamte voorbij. Zo sponsort ze haar eigen boekenclub, deelt ze jaarlijks haar Favorite Things in Oprah Magazine, maar uiteraard zijn dat de producten waarvoor de fabrikant het meest betaald heeft aan O. En helemaal makkelijk een crossmediaal: via amazon.com/oprah zijn ze óók direct te bestellen. Benieuwd voor welk prijskaartje ze daarmee in zee is gegaan. En ook haar openheid over haar gewichtsverlies -in de jaren negentig werd die manier van presenteren Oprahfication genoemd-  legt haar tegenwoordig geen windeieren: onder de naam O, That’s Good lanceerde Oprah een hele rits aan levensmiddelen om gezonder te leven. Met pindakaassoep en speciale Oprah-pizza’s valt dat ongetwijfeld tegen, maar als er een O in de naam zit verkoopt het. Wat heerlijk moet het toch zijn om voor de Amerikaanse markt te produceren.

Voor de meeste mensen is kerst de fijnste tijd van het jaar omdat ze dan samen zijn met familie en vrienden. Dat geldt ook voor Oprah, maar dan vooral voor haar portemonnee. De maand december is namelijk hét moment waarop echt álles samenkomt voor het icoon. Haar blad schrijft over de lekkerste gerechten van uiteraard haar eigen lijn. Op de website staan de fijnste kijktips voor de feestdagen, uiteraard vooral wat er via The Oprah Winfrey Network te bekijken is. En overstijgend brengt Oprah de boodschap over dat een beter leven begint bij haar. Boeken, films, tv-zenders, bladen, maaltijden en shops. De enige die daadwerkelijk ontbreekt tijdens het kerstontbijt is Oprah zelf, maar geloof me, dat is met haar doorzettingsvermogen en ambitie slechts een kwestie van tijd. Damn, wat houd ik van die vrouw en wat ben ik stikjaloers.

Het succes van Oprah is zelfs maar haar 65 lentes niet te stoppen. Programma’s, series, films, bedrijven, alles. En dan kan ze nog speeches geven als de beste ook. Zoals de ultieme woorden tijdens de Golden Globes vorig jaar.

Opdat we nooit vergeten. Hopelijk heeft Oprah het eeuwige leven.