Na maanden van spanning en onzekerheid is Disney het laatste stapje dichterbij de volledige overname van het grootste deel van 21th Century Fox. De aandeelhouders van beide partijen hebben ingestemd, dus moet The House of Mouse nu alleen nog bij diverse landen buiten Amerika om toestemming vragen voor de fusie, die Deadpool, X-Men, The Simpsons, Avatar, The X-Files, Ice Age en talloze andere titels onderdeel maakt van Disney.

Klinkt leuk, maar wat gaat de consument nou eigenlijk merken van deze fusie? Goede vraag. Niet zo makkelijk antwoord op te geven. In eerste instantie weinig (de fusie zal over een klein jaar pas officieel worden) maar door het wegvallen van één van de zes grote filmstudio’s in Amerika komt de concurrentie op scherp te staan. De nieuwe Disney/FOX-combinatie heeft namelijk zo’n veertig procent van de totale box-office in handen. De superheldenfilms zullen dus niet afnemen, maar worden wellicht wél ietsje beter op elkaar afgestemd vanaf 2019.

En dan is er nog Netflix. Die kreeg al een zware klap te verduren toen Disney aankondigde om vanaf 2019 met een eigen streamingdienst te komen, deze stap maakt het er niet veel gezelliger op. Want naast de al bestaande Disney films en series die verdwijnen (of al verdwenen zijn) van Netflix, heeft Disney straks de macht om ook andere dan zelfgeproduceerde series zoals Daredevil, Luke Cage, Jessica Jones, The Punisher en Iron Fist naar de eigen dienst te halen. Om nog maar te zwijgen over filmklassiekers zoals Home Alone, Die Hard, Titanic, Alien en Planet of the Apes. En ook grote tv-shows zoals American Horry Story en Modern Family zijn in één klap officieel van Disney. Gelukkig investeert Netflix dit jaar zo’n acht miljard dollar in nieuwe content, dat lijkt me ook vooral erg noodzakelijk. De strijd gaat straks hard tegen hard. En dát gaan we merken.