De eerste dagen van het ‘nieuwe’ (SBS) 6 zijn voorbij en kijkers hebben er langzaam aan kunnen wennen dat ze níet per ongeluk De Smurfen aangezet hebben, maar dat hun favoriete programma’s zoals Hart van Nederland en Shownieuws een likje verf gekregen hebben. En dat met gezellige promo’s duidelijk gemaakt lijkt te worden dat het SBS 6 zoals ze het kenden definitief tot het verleden behoort.

Maar het is niet alleen het uiterlijk dat veranderd is, ook de inhoud van de dagelijkse programma’s van (SBS) 6 zijn onder handen genomen. De strakke decors en de nieuwe leaders moeten denk ik vooral laten zien dat het regionale karakter losgelaten is en dat de urgentie óók bij Hart en Show in het DNA zijn komen te zitten. Het doet me wat betreft de actualiteitenprogramma’s allemaal héél erg denken aan RTL Nieuws en daarmee krijg ik enorm de 2005-vibes van de hervormingen. Toen begon John de Mol zijn eigen tv-zender Talpa waarmee hij eigenlijk vooral een tweede RTL 4 in de markt probeerde te zetten. De grote vraag is nu of ie dat met zijn vers verworven (SBS) 6 ook weer gaat doen. Ik doe een wilde gok: jazeker.

Het algehele fundament van (SBS) 6 is namelijk al een behoorlijke tijd aan het verpulveren. Sinds Talpa in 2011 de gedeeltelijke controle kreeg werden de nieuwprogramma’s namelijk al eerder onder handen genomen en verdwenen de volkse titels als Sterren Springen en Sterren Dansen op het IJs richting prullenbak. Met gemiddeld succes: de kijkers trokken de abrupte wijzigingen bij Hart van Nederland en Shownieuws niet, die werden dan ook snel teruggedraaid. De marktaandelen stegen ondertussen wel een klein beetje, maar John de Mol maakt zich nu overduidelijk op voor de genadeklap voor de concurrentie.

De mediamagnaat heeft dan ook wel nog een kleine eer te redden: zijn eerdergenoemde avontuur Talpa/Tien mislukte jammerlijk. En ook van het feit dat voetbalzender Sport 7 in de jaren negentig mislukte is John enorm lang ziek geweest. Opgeven doet ie gelukkig nooit en ik denk dat John met (SBS) 6 eindelijk écht goede kaarten in handen heeft.

Want de marktaandelen zijn al oké. Iedereen kent de zender en weet ‘m op de afstandsbediening te vinden, dat was bij de zender Talpa overduidelijk anders. Daarnaast zijn er al een aantal behoorlijk aardige formats en sterren in huis, dus het begin is er. Het is nu vooral een kwestie van verder bouwen aan een brede familiezender. Alleen klein dingetje: die is er natuurlijk al in de vorm van RTL 4, dus érgens moet er bloed gaan vloeien. Met nieuwe aanwinsten zoals Gordon en Johnny de Mol is het rijtje A-sterren in ieder geval al een stuk aantrekkelijker geworden. Types als Irene Moors, Kim-Lian van der Meij, Nick & Simon en Winston Gerschtanowitz waren namelijk al redelijke publiekstrekkers, mits ze het juiste format toebedeeld krijgen, daar gaat het nu nogal eens mis. Maar die krijgen ze in de toekomst heus wel, want als De Mol één ding duidelijk heeft gemaakt is dat ie flink wil investeren in zijn nieuwe aankoop.

Een sterke vooravond, urgentie en het live-gevoel zijn de elementen waarmee je de kijker als eerste aan je zender moet proberen te binden, dat weet John ook. Hij heeft natuurlijk niet voor niets het ANP ingelijfd. Een terugkeer van de dagelijkse talkshow Thuis lijkt me dan bijvoorbeeld niet geheel ondenkbaar. In 2005 was dit namelijk óók de start van de vooravond van Talpa, maar werd met cartoons als lead-in nooit een succes. Deze Nederlandse versie van The View had ook inhoudelijk wat matigheden, waarbij het gebrek aan chemie tussen presentatoren Gordon, Froukje de Both, Winston Gerschtanowitz, Angela Groothuizen en Victoria Koblenko het grootste struikelblok was. Het lukt Nederlandse zenders overigens sowieso niet om het succesvolle The View (waarin vijf vrouwen aan één tafel met elkaar discussiëren over het nieuws van de dag) op een fatsoenlijke manier te brengen. In 2009 mislukte de poging De Tafel van 5, met onder andere Katja Schuurman en Daphne Bunskoek ook al jammerlijk op Net5.

En dan is er nog NSE. Tijdens het tv-avontuur van Talpa ook één van de passieprojecten van John de Mol die roemloos ten onder ging. De kloon van RTL Boulevard bracht de dagelijkse actualiteiten, maar behandelde daarnaast ook sport- en entertainmentnieuws. Niet alleen bleven de kijkers massaal weg, het werd door een matige mix van personalities nooit een écht noodzakelijk programma om naar te kijken. Dat neemt niet weg dat het idee best aardig was, er had wellicht een tikkeltje meer voorbereiding en een flinke portie hart en ziel aan vooraf moeten gaan. Maar met opgefriste en werkende versies van Thuis en NSE heb je als brede commerciële zender toch een behoorlijke basis in handen. John zou eigenlijk gek zijn om deze formats níet uit de mottenballen te halen. Aangevuld met een aantal (bestaande) formats uit eigen stal zoals Ik Hou van Holland, Geer & Goor en The Voice win je misschien niet de originaliteitsprijs, maar je zender stáát wel.

Het gaat een interessante periode worden, dat 2018-2019 tv-seizoen. De vraag is namelijk niet óf John de Mol zijn (SBS) 6 op de rit gaat krijgen, maar ik denk vooral hoe snel. En hoe speelt vooral RTL 4 daar nog op in? Want Nederland is simpelweg te klein voor twee grote en brede familiezenders, dus voor RTL 4 en het nieuwe (SBS) 6 is het onmogelijk om allebei te groeien. Een bittere strijd, die harder gaat zijn dan we nu allemaal kunnen voorspellen. En de grote vraag: is het drie keer scheepsrecht voor John de Mol? Hij is behoorlijk op de goede weg denk ik.