Het nog geen jaar geleden met veel bombarie gepresenteerde Telegraaf VNDG is dood. Het nooit uit de rode cijfers gekomen videoplatform van De Telegraaf kwam uit de koker van Talpa, dus toen die als aandeelhouder verdween en John de Mol zijn handen er vanaf trok leken de kaarten al geschud. En ook al zeggen ze het (nog) niet met zoveel woorden: het avontuur is voorbij.

En dat avontuur leek natuurlijk bij voorbaat al ten dode opgeschreven te zijn, want gigantisch dure online content die niet zou misstaan bij RTL of SBS was voor online video al een behoorlijke riskante gok. En ook het feit dat ze niets met de krant te maken wilden hebben vond ik ook al apart want ja, je zou toch denken dat je zo’n sterk merk júist zou omarmen. Die beslissing is nu dus weer teruggedraaid. Alles wordt onder De Telegraaf gebracht, waar voorheen de submerken als Telesport, Privé, DFT los moesten gaan opereren als business units. Online zijn het straks weer sublabels. In feite zoals het ook op de ‘oude’ site was ingedeeld. Ook VNDG wordt dus een sublabel, waar alle video’s zijn te vinden.

Er komen nog wel speciale video’s rondom de katernen in de krant, maar die bungelen voortaan dus onder de website waar meer grootste koppen en snappy artikelen moeten komen. Eigenlijk wat zo’n beetje iedereen al doet, van NU.nl tot het AD. De losse programma’s verdwijnen. Dat lijkt me alsnog een wat kromme oplossing, want ik wil bij sappig showbizznieuws gewoon een video bekijken, zonder dat ik daarbij een gesproken introductie van Monique Smit of Nance Coolen wens te zien. Het is sneu voor iedereen die zijn vaste werkgever heeft verlaten voor dit nieuwe avontuur (lees: Pim Sedee bij RTL Nieuws), maar het was te riskant. Lang verhaal kort: het was leuk zo lang het duurde, er is een bak geld leeggekieperd en nu terug naar de basis: van De Telegraaf weer gewoon De Telegraaf maken. Waarvan akte.